El Reino Olvidado

Este diario es la crónica de un país olvidado, el seguimiento de su huella histórica, cultural y artística en España y en Europa.

Mi foto
Nombre:
Lugar: Bergidum, Asturia, Spain

ex gente susarrorum

miércoles, diciembre 06, 2006

Llei d'usu pal "leonés"

XOSEPE VEGA
LA CRÓNICA DE LEÓN 6/12/2006

Yá mui cerquina de facese los trinta años de l’aprebación de la Constitución Española, peque s’apuntan los primeiros y daveras decisivos pasos no reconocimientu de los dreitos civiles de los falantes de la llengua asturllionesa. El prósimu Estatutu d’Autonomía de Castiella y Llión prevéi por primera vé no sou artículu 5.2. que “el llionés seirá oxetu de proteición específica por parte de las instituciones pol sou particular valor dientro’l patrimoniu llingüísticu de la Comunidá. La súa proteición, usu y promoción seirá oxetu de regulación”.

Yá nun hai vuelta atrás. El reconocimientu esplícitu de la súa esistencia significa l’aniciu d’un camín que yá va muitos años escomenzorun las demás comunidaes y naciones que forman parte del dominiu llingüísticu astur ou asturllionés. N’Asturies, dende 1998, de resultas del reconocimientu del asturianu ou bable yá na primera redaición del sou Estatutu d’Autonomía, hai una Llei d’Usu del Asturianu, qu’onque aspacio y de manera insatisfautoria pa una amplia mayoría social, permitíu progresos en campos cumu la toponimia y la escolarización. En Miranda l Douru, en Portugal, l’aprebación d’una Llei d’Ouficilidá, onque non conos mesmos efeutos práuticos que los que supón una declaración d’esti tipu n’España, sí permitíu un florecimientu de las lletras mirandesas y darréu una prestixación creciente de la llengua tradicional dientro una sociedá muitu ruralizada y marxinal. En Llión y en Zamora, con una situación inda más precaria en muitos aspeutos, el llionés, asturianu ou bable, sobrevivíu demasiaos años entre la negación, l’anubrimientu, la burlla y la utilización política. La promesa de regulación de la súa proteición, usu y promoción, solo puede concretase nuna Llei Autonómica de tenor paecidu al que consiguíu la nuesa llengua tradicional no Principáu d’Asturies. Ya igual que las nuesas autoridaes entainorun n’entamar acuerdos cona alministración gallega pa la promoción de las falas gallego-portuguesas d’El Bierzu occidental, abállanos una política de coherencia ya’l contautu y coordinación conas instituciones asturianas. Yá esiste una Academia de la Llingua ouficialmente constituida n’Uviéu, y reconocida pol conxuntu de los escritores ya inteleutuales del dominiu llingüísticu asturllionés. ¿Cuánto durarán los nuesos procuradores autonómicos en garrar el teléfonu y demandar la súa collaboración na redaición de la futura Llei d’Usu del Llionés? ¿Outros trinta años?

Atrás